סחיפת קרקע מוגברת

במה מדובר?

סחיפת קרקע היא תהליך טבעי, אך באגני היקוות חקלאיים, בעיקר אלו המעובדים בעיבוד אינטנסיבי תעשייתי, סחיפת הקרקע מוגברת ולאורך זמן איכות הקרקע והתפוקה החקלאית נפגעות. סחיפת הקרקע מושפעת גם מסוג הגידול והתכסית ומפעולות משמרות קרקע שנעשות בשטח החקלאי. לדוגמה, ככל שהקרקע מחופה יותר (על ידי עלווה או גידולי שירות), היא מוגנת יותר מאפקט מכת טיפת הגשם. במצב זה אחיזתה עולה וסחף הקרקע פוחת. בהיעדר ממשק חקלאי משמר קרקע, עלולים להצטבר באפיקי הנחלים מאות אלפי מטרים מעוקבים של סחף.

כיצד זה משפיע?

השפעה על המערכת האקולוגית

סחף הקרקע מוסע יחד עם חומרי הזנה והדברה מהשטחים החקלאיים, ואלו מזהמים את מי הנחל לאחר שהם מורבדים או מושקעים באפיק. הצטברות של סחף באפיק מפחיתה את כושר ההולכה של הערוץ (הקטנת חתך הזרימה), קוטעת לעיתים את הקישוריות ומשפיעה על תהליכים גאומורפולוגיים טבעיים. כדי להמשיך ולשמור על כושר ההולכה של אפיקי הנחלים רשויות הניקוז נעזרות בכלים כבדים להוצאת אדמות הסחף מהנחלים. פעולות אלו נעשות בעיקר בחודשי הקיץ. אלא שפתרונות אלו יקרים, בשל עלויות שינוע גבוהות, ולכן במקרים רבים אדמות הסחף מוערמות על גדת הנחל לצד האפיק. הערמות יוצרות מפגע סביבתי משום שהן מנתקות את הנחל מפשט ההצפה ומהוות כר למינים פולשים ומתפרצים (להרחבה: מדריך טיפול סולארי חד פעמי לטיפול בערמות סחף נחלי לאחר השבתן לשדה החקלאי).

השפעה על המערכת החקלאית

הצטברות סחף חקלאי באפיקי הנחלים ופגיעה בכושר ההולכה שלהם עלולות לגרום להצפת השדות הסמוכים בעת שיטפונות. פינוי הסחף מהאפיק והערמתו על גדות הנחל מהווה מקור לאילוח השדות, בשל היותן כר פורה להתבססות מיני צמחייה פולשים ורודרלים. סחף הקרקע מוסע דרך ערוצי ניקוז אשר מתחתרים בשדות החקלאיים. ההתחתרות גורעת שטחים וקרקע פורייה לעיבוד וגורמת לבעיית עבירות לכלים חקלאיים. באופן מחזורי, חקלאים רבים מתגברים על קשיי העבירות על ידי מילוי האפיק באדמה.

מה ניתן לעשות ואיך?

כדי להפחית את כמות סחף הקרקע המתנקז לערוצי הנחלים מומלץ ראשית לכול לזהות את השטחים שמהם הוא נגרע. טיפול במקור ומעבר לעיבוד משמר קרקע הם הפעולות היעילות ביותר למניעת סחיפת קרקע. פתרון אחר הוא הקמה של רצועות חיץ צמחי מתפקדות לעצירה של הסחף ולהפחתת כניסתו לנחל. אופן הטיפול בערמות הסחף לצורך פינוי והשבה לשדה החקלאי מפורט במדריך חיטוי סולארי חד פעמי כטיפול לערימות סחף נחלי לאחר השבתן לשדה חקלאי.