יצירת חיץ בין הנחל למרחב החקלאי

במה מדובר?

רצועת חיץ היא רצועה פיזית בשטח החוצצת בין הנחל לבין השטח החקלאי.

רוחב רצועת החיץ הוא כחמישה מטרים בדרך כלל (רוחב המאפשר ניצול מקסימלי של השטח המעובד), והיא משמשת בעיקר כדרך שירות ותחזוקה של החקלאים ורשויות הניקוז והנחלים. כאשר רצועות אלו משמשות כדרך שירות הן אינן מאפשרות את הפקת התועלות מהתפקודים של רצועת חיץ טבעית. שולי שדות בצמידות לנחל נוטים להיסחף בתהליכים של התמוטטות גדות נחלים ומיחתור (piping) ולהיות מוצפים על ידי גאות באפיק מעל רום ספיקת גדות מלאה או התנקזות מי נגר עילי מהשדה כלפי הנקודה הטופוגרפית הנמוכה ביותר – אפיק הנחל.

ביסוס של רצועת חיץ טבעית רחבה (מעל חמישה מטרים) נועדה לספק מגוון של שירותי מערכת אקולוגיים לתועלתו ורווחתו של האדם. איכות השירותים תלויה ברוחב הרצועה ובמאפיינה ההידרולוגיים, הגאומורפולוגיים והאקולוגיים.

כיצד זה משפיע?

הממשק הטיפוסי הנהוג במרחב המשותף לנחל ולחקלאות פוגע בשתי המערכות גם יחד.

השפעה על המערכת האקולוגית

פגיעה במערכת האקולוגית המימית – זיהום המים, פגיעה במנגנון הוויסות הטבעי של זרימת הגאויות בגלל הניתוק מפשטי ההצפה, האצת הזרימה, התחתרות לעומק וקריסת גדות כתוצאה מהגדלת השיפוע האורכי, סתימת האפיק בסחף ופגיעה בזרימה התקינה. שינוי במרקם ובמבנה הקרקע בגדות מעודד התפשטות של מינים רודרליים ופולשים. הסרת שטחי צומח סבוך כחלק מפעולות תחזוקה מצמצמת את האזורים המוצלים והמוסתרים ואת השטחים הפוטנציאליים לרבייה וגורמת להגברת הקרינה. כל אלו יחדיו פוגעים במגוון הביולוגי של המערכת האקולוגית ובתפקודיה.

השפעה על המערכת החקלאית

  • בשל צמצום מרחב הנחל גדלה הסכנה להצפה של השטחים החקלאיים באירועי שיטפון. כתוצאה מכך המערכת החקלאית סובלת מסחיפת קרקע, משיבוש דרכים חקלאיות, מאובדן שטח מעובד ומירידה ביבול החקלאי בגלל פגיעה תנאי הקרקע.
  • סחף מזוהם ששוקע ברצועת החיץ עשוי עם הזמן להיות מקור לחומרי הזנה לנחל או למקור זיהום של מי תהום גבוהים.
  • בשנים הראשונות להקמתה של רצועת החיץ (עד התבססותה ויצירת מערכת אקולוגית מאוזנת) עלולה להיות התפרצות של מזיקים, למשל חולד ומכרסמים אחרים. מנגד, רצועות החיץ יכולות לשמש מסדרונות אקולוגיים ומקור מזון למזיקים, ואלו יישארו בה ולא יעברו לשטח החקלאי.

מה ניתן לעשות ואיך?

שינוי הממשק הקיים במרחב המשותף למערכת הנחל ולמערכת החקלאית עשוי להשיב לכל אחת מהמערכות תפקודים שנפגעו, להעצים את השירותים והתועלות שמערכות אלו מספקות ולממש את הפוטנציאל של קיום שתי המערכות זו לצד זו.

ביסוס רצועת חיץ טבעית מתפקדת כאזור החוצץ בין שתי המערכות צפוי להפחית את ההשפעות ההדדיות ולספק שירותים תומכים לכל אחת מהמערכות. לרצועת החיץ תפקודים הידרולוגיים, גאומורפולוגיים ואקולוגיים, המשפיעים על היקף השירותים והתועלות לחקלאות ולרווחת האדם.

תועלות של רצועת חיץ טבעית:

  • הגנה על המערכות האקולוגיות באפיק הנחל מפני זיהום ממוקד או דיפוזי של נוטריינטים וחומרי הדברה, העלולים להישטף עם הנגר העילי.
  • יצירת אזור אצירה של סחופת ושל מים בעת גאות הנחל או לעצירת סחף מהשטחים החקלאיים הסמוכים.
  • סיוע באחיזת הקרקע ומניעת התחתרות של ערוצי צד לתוך השטח החקלאי.
  • חיבור למסדרון האקולוגי הטבעי ואספקת מקומות מסתור ושיחור מזון לבעלי חיים.
  • העשרת המגוון הביולוגי, התומך בין השאר בתפקוד המערכת החקלאית.
  • יצירת מרחב לפעילות נופש ופנאי והפרדת משתמשים בין החקלאות לבין מטיילים.